Språk och diverse fula dialekter.

Danska språket är fult. Det är rörigt otydligt och helt enkelt fult. Låter som de har en jävla potatismos-klump i halsen som sitter fast. Dock skulle jag falla pladask för en dansk kille om han sjöng Familjens "Mine Öyne De Ska Se" för mig. Men jag står fast vid att det är ett fult språk.

En annan sak jag har väldigt svårt för är dialekter. Som skånska. Jävligt töntig dialekt. På radio har de en programledare som pratar skånska. Han kan inte säga inte. Utan han säger änte. Han säger även däi (dig) och mäi (mig). Jag blev så frustrerad sist jag hörde han på radio så jag skickade ett mail till radiokanalen och skrev mina åsikter. Att han bör tala lite tydligare och mer korrekt.  Jag fick svaret:

Hej Matilda,

det är den mycket karaktäristiska dialekten SKÅNSKA du hör. Inget
talfel alltså. Låt ljusa, accepterande tankar skölja över ditt sinne
nästa gång du lyssnar så hoppas vi att det går bättre!

Mvh Lina Färm
vik producent.

Inte riktigt helt nöjd med svaret. Men nöjd över att jag fick ett svar. Och klart som fan jag visste att det var skånska jag hörde!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0